ویروس کرونا و میزان شیوع آن این روزها نقل محافل هر مجلسی است؛ ویروسی که از چین شروع شده و به سرعت در حال گسترش به تمام نقاط دنیا است. آمارها از تعداد مبتلایان و فوت شدگان چنان ترس و اضطرابی در میان اقشار مختلف جامعه براه انداخته که فراموش کرده اند که به باور روانشناسان ترسو و حشت ناشی از این بیماری ها شدیدتر از خود بیماری بروز می کند.

 ضمن این که در وادی ترس، کودکان به عنوان شاهدان و شنوندگان وضع و روحیه والدین به باد فراموشی رفته اند حال آن که ترس و نگرانی صدمه بسیاری به جسم و روح آنان وارد می کند.

موضوعی که «عطیه سروش» روانشناس بالینی در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا به آن اشاره و خاطرنشان کرد: واکنش بیش از حد نشان دادن به یک موضوع استرس‌آور، طبیعی است و گاهی ما نمی‌توانیم واکنش‌های خود را مهار کنیم. افراد در اینگونه اپیدمی‌ها، شرایط را ارزیابی می‌کنند و وقتی احساس می‌کنند، موضوع خارج از کنترل آنهاست، دچار ترس و واهمه می‌شوند.

وی ادامه داد: در این میان، کودکان تحت تاثیر نگرانی ها و استرس های والدین، واکنش های شدیدتری نسبت به واقعیت بیرونی ترس دارند.

نقش مستقیم تفکرات در تقویت یا تضعیف ابتلا به ویروس کرونا

این روانشناس با تاکید بر این که تفکرات و ذهنیات تاثیرگذاری زیادی بر روی مدیریت هیجانی دارند، یادآور شد: درمان شناختی رفتاری به عنوان یکی از روش های درمانی در علم روانشناسی، بر این ادعا اذعان دارد که تک تک افکار انسان ها بر روی احساسات آنان تاثیر می گذارد و به تبع آن رفتارشان را تغییر می دهد.

سروش ادامه داد: این الگوهای منفی ناسالم و غیرواقع بینانه فکری، در افراد رفتار بیمارگونه ای ایجاد می کند که به عنوان یک الگوی رفتاری بسیار اثرگذار بر روی کودکان، آنان را هم دچار هیجانات منفی می کند.

به گفته سروش، در صورتی که قوی ترین نیرویی که خداوند برای بقا و زنده ماندن درون انسان ها قرار داده همان نیروی درونی آنها است به این معنا که بیشتر از آن که هورمون ها و بیولوژی بدن در درمان بیماری تاثیرگذار باشند، قدرت تفکر و ذهن انسان ها اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: افراد با تفکرات ناسالم و منفی، چیزهایی به خورد بدن خود می دهند که در بسیاری موارد می تواند از ویروس کرونا آسیب بیشتری وارد کند. افراد باید مراقبت هایی داشته باشند اما بیشترین چیزی که کاربرد دارد این است که سیستم ایمنی بدن باید قوی باشد و یکسری مراقبت هایی که خوب است آموزش داده شود.

این روانشناس بالینی با یادآوری این که صحبت از کرونا طبیعی است اما گفتگو درباره نکات منفی و تنش ها که به صورت مکرر در خانه یا محل کار بیان یا از سوی اخبار شنیده می شود آسیب زا است، گفت:  باید بیشتر از این که نگران ابتلا به ویروس باشیم به سیستم ایمنی بدن کمک کنیم و این سیستم ایمنی را فقط تفکرات قدرتمند و هوشمند قوی نگه می دارد. همانطور که تجربیات زیاد کارهای پژوهشی نشان داده که بسیاری از بیماری های صعب العلاج همانند سرطان و غیره به واسطه نوع تفکر مثبت و برمبنای واقعیت درمان شده اند.

سروش تاکید کرد:  بدانیم اگر نگرانی ها را دامن بزنیم، تشدید می شوند و ترس بیش از حد ایجاد می کنند و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند.

از کودکان در برابر ترس ناشی از ویروس کرونا محافظت کنیم

سروش با بیان این که والدین نخستین الگوهای رفتاری فرزندان به شمار می روند، خطاب به اولیا گفت:  اگر فرزندان و کودکان و نوجوانان را دوست داریم با افکار مثبت و استفاده از آموزش هایی که جنبه مثبت دارند و نه هراسناک، کودکان را در مواجه با خطر آماده کنیم.

وی تاکید کرد: این را بدانیم که بچه ها اگر دارای علائمی مانند احساس خستگی زیاد، سردرد و سرگیجه، عدم تمرکز، بی خوابی و غیره هستند بی تردید اضطراب دارند پس باید ما به عنوان والدین و الگو به شدت رفتارهای هیجانی را مدیریت کنیم. اگر خودمان نمی توانیم مدیریت درستی در زمینه اضطراب ها داشته باشیم از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیریم.

سروش تصریح کرد: والدین باید با کسب آگاهی بیشتر در مورد این نوع ویروس و روش‌های مراقبتی که هر روز به دنبال بررسی‌های بیشتر محققان به‌ روزرسانی می‌شوند، خود را آرام کنند و سپس با آرامش و صادقانه با کودکان خود صحبت کنند. به کودکان خود بیاموزند که چگونه باید از خودشان مراقبت کنند و سپس از آنها بخواهید تا از افکار و ترس‌های احتمالی‌شان بگویند.